Jaké kolo vybrat na několikadenní expedici?

Expediční kolo je vlastně jakékoli kolo, na kterém se rozhodneme vyrazit na naší několikadenní cyklistickou cestu. Mnoho příspěvků a článků na webech říká, že jedinou správnou volbou pro cyklistické výlety je trekingové kolo.

Jaké kolo vybrat na delší cesty?

Mnoho lidí s cyklistikou začíná na běžném horském kole. Horské kolo se během cyklistického výletu osvědčí, protože je neuvěřitelně univerzální. Můžete k němu připevnit prakticky jakýkoli nosič jízdních kol a tak máte také možnost připevnění kufrů, když chcete vyrazit na vícedenní expedici.

Expediční kolo, kromě svého specifického typu, musí splňovat především několik funkcí. Především jde o funkci převážení zavazadel. Slušná trekingová kola či horská kola vhodná na delší cesty musí být schopna nést nosič jízdních kol zezadu i zepředu. Pokud s cyklistickou turistikou právě začínáte, stačí, aby na kolo bylo možné namontovat zadní nosič kol. Díky stojanu na kola si budete moci vzít kufry a tašky na kola. Kufr vám kromě možnosti připevnění zavazadel na kolo umožní na horní část odložit tašku nebo vak.

Zdroj obrázku: Freepik.com

Rozměr kol na delší expedice či výpravy

Vhodné kolo na expedice či delší výpravy by mělo být dodáváno s velkými koly, nejlepší velikosti kol pro vaše cestovní kolo jsou 28 palců a 29 palců. Velikost 29“ kol a pneumatik je ve skutečnosti 28“ kolo (obě velikosti mají stejný průměr ráfku), rozdíl je pouze v šířce pneumatiky. Tuto velikost mají ve skutečnosti horská kola. Ve výsledku jsou to velmi široké a velké pneumatiky s drsným dezénem. 28 palcová kola s užšími pneumatikami a méně drsným dezénem fungují lépe na asfaltu, polních cestách, lesních cestách a malém štěrku. Širší pneumatiky jsou lepší pro obtížný terén, horský terén, skalnatý terén, silnice se spoustou písku a obtížné lesní úseky.

Turistické kolo by mělo být také vybaveno mechanickými kotoučovými brzdami. Brzdy tohoto typu umožňují bezporuchový provoz bez ohledu na povětrnostní podmínky. Staré ráfkové brzdy a takzvané V-brzdy měly tendenci méně brzdit za deště a obtížných povětrnostních podmínek. Kotoučové brzdy fungují perfektně i při velmi silné bouřce, navíc mohou být znečištěné blátem a přesto bude brzdná síla stále velmi vysoká. Je důležité, aby se nutně jednalo o mechanické brzdy ovládané jednoduchým vedením v hadici, protože hydraulické brzdy nejsou vhodné pro delší cyklistické výlety. V případě poškození vedení a úniku oleje jsou tyto brzdy zcela nepoužitelné.